TUNED.VOLKSWAGEN.SITE. |
In 1988 kwam de opvolger van de scirocco tevoorschijn: de corrado. Deze sportbolide van VW was voorzien van een turbo G-lader. Een turbo die 160Pk op de voorwielen zet. De verkoopcijfers vielen erg tegen. Na enige tijd bleek ook de G-lader een probleempje te hebben. De lagers slijten erg snel. Na +/-100.000 km gereden te hebben waren de meeste G-laders al aan revisie toe. Bij een tweede generatie G-lader was dit probleem verholpen. VW heeft dit probleem nooit erkend, maar ging wel snel over op een andere motor. In 1991 kwamen de VR6 motoren. Een 2.9i-6 cilinder met 194Pk(tjes) aan de haak! LET OP: De golf VR6 is uitgerust met de 2.8i-6 cilinder met 174 pK! Om deze motor in de huidige corrado kwijt te kunnen, moest er wel wat aan de neus veranderen. Zo werd deze iets boller om meer ruimte te creeren voor deze VR6 en voor de 16V. De CORRADO VR6. Special!!! Ook voor de Corrado viel het doek in 1995. Deze sportbolide van volkswagen is maar liefst zeven jaar geproduceerd. Nu is de corrado een zeer populaire auto geworden. In alle autobladen, internetsites, etc. waar tweedehands auto's worden aangeboden staan er wel honderden.
CORRADO: De corrado verschild ook nogal in prijsklasse. Een G60 uit '88 of '89 is echt niet meer waard dan hooguit FL.5.950,-. Dan moet de G-lader nog wel goed zijn of reviseerd door een erkend bedrijf zoals: GRS-techniek (www.grs.nl). Een corrado 16V is niet veel meer waard dan de met g-lader uitgevoerde corrado uit '89. Na '90 kan je nog een prijs verwachten tussen de fl.9.500,- en fl.11.950,-. Een leather editoin is nog wel zo'n fl.2.000,- meer waard. Een met leder beklede en met veel extra's (zoals elektrische ramen, elektrisch bedienbare stoelen, cruise control,etc.) corrado is nog zo'n fl.14.950,- tot 15.950,- waard. Voor een VR6 moet men wat verder in de buidel tasten! De jongste VR6 kost nog zo'n fl.14.950,-. Een van de laatste kost normaal nog zo'n Fl.21.950,- tot Fl.22.950,-. Let wel op: dit zijn verkoopcijfers!!! Bij een autodealer krijg je zonder inruil zo'n fl.2.000,- tot fl.5000,- minder terug. Dus verwacht ook niet de hoofdprijs voor je wagen! Let dus altijd op wat je moet bijbetalen!
Wanneer je een scirocco of corrado wilt kopen let dan net zo als bij alle andere auto's op het geluid van de motor, het niet haperen bij snel optrekken met warme motor, de g-lader druk, en voor de rest de staat van de auto. Dan kan je al snel zien wat ermee gebeurd is. Neem een ruime proefrit, trek de scirocco of corrado met een warme motor goed door, schakel dan verder en geef geen gas bij. Wanneer je geen geplof hoord is hij in 80% altijd in orde. Een kapotte G-lader kan je horen. Bij extreem getik of gerommel zijn de lagers vrijwel versleten. Dit kan je ook horen door een schroevendraaier op de motor te houden en dan je oor op het handsvat van de schroevendraaier te luisteren. Wanneer de G-lader gereviseerd is moet je even naar de rekening vragen. Hierbij staat ook de km-stand bij en datum van de revisie. De meeste g-lader reperateurs houden de km-stand bij van de gereviseerde laders.
Let op de dakraampjes (indien aanwezig). Deze zijn ook vaak kapot. Heb je nog verdere vragen, E-mail mij dan: rwouda@dutch.nl
(misschien de nieuwe corrado???) Dutch vw- fanclubs: Scirocco Club Noord Holland: http://www.drive.to/sc-noordholland Scirocco \ Corrado Club Nederland: Bart Vugts, Tel. 013-5114789 / 06-21206113 Scirocco \ Corrado Club Noord-Nederland: http://www.drive.to/scirocconoord Scirocco \ Corrado Club Roadstar: Dio Linders, Tel. 0413-355490 Scirocco Club Diamond Wheels: http://www.scirocco.nl |
Send mail to rwouda@dutch.nl with questions or comments about
this web site.
|